Dag 84 - Visum fixat!


Heej!
Vet ni? Jag känner mig helt utmattad!! Ska berätta varför...

Eftersom jag fick avslag när jag ansökte om visum innan jag åkte till Chile så är jag här på ett turistvisum som gäller i 3 månader. Detta innebär alltså att jag måste förlänga turistvisumet ELLER korsa landsgränsen när dessa 3 månader är över. Jag flög in i landet 2 februari så mitt visum går alltså ut på måndag nästa vecka. Jag hade då tänkt lösa detta med en resa över till Mendoza, Argentina, en helg tillsammans med Jossan (som också måste förlänga/förnya sitt visum) och hennes kille. Det kan ju vara en kul grej att passa på att gör en resa liksom! :)
I alla fall. Redan från början har den här resan varit lite problematisk.. Först skulle vi åka till Buenos Aires under påskhelgen, sen blev det mendoza veckan efter påsk (vilket i sig är en stor risk eftersom det verkligen är SISTA helgen innan visumet går ut),,, sen att hitta hostel/hotell.. Ja, det har varit rörigt!!
Under hela påskhelgen i Viña gick jag runt med en konstig orolig känsla av att något var på tok med den här resan! Jag kunde inte sätta fingret på vad, bara att något skulle hända eller att något helt enkelt inte stod rätt till! Igår morse kände jag mig riktigt illa till mods över den här grejen men försökte intala mig själv att jag bara var fånig.
Men sen! Då får jag ett meddelande av Jossan att hennes kille helt plötsligt blivit jättesjuk (de trodde först det var körtelfeber men det visade sig vara något annat) och att resan nu stod på spel. Tanken hade ju varit att vi skulle åka alla tre i Tomas bil. Så nu var alternativet att hastigt köpa bussbiljetter eller att gå till ministeriet och försöka förlänga visumet. Direkt när jag fick veta detta kände jag att "Jag åker INTE till Mendoza, jag går till ministeriet istället för att fixa mitt visum". Och så fick det bli! Först var jag lite velig och fick dåligt samvete för att jag ställde in resan,, men samtidigt så har jag sån ENORM respekt för den där magkänslan jag gick med i helgen, den betydde verkligen något och jag blev ärligt talat vettskrämd när det visade sig att den hade rätt!! VETTSKRÄMD!

Så den här förmiddagen har jag och Jossan spenderat på El ministerio de extranjería. Var nervösa för att det skulle bli problem eftersom vi var ute i sista minuten men det visade sig inte vara någon fara. Kan glatt meddela att jag är legal turist fram till augusti 2011!! :D



Nu har jag den lilla papperslappen som visar att jag får vara här =)




Marcela ritade en karta åt mig så jag skulle hitta rätt i morse, hihi :) Lyckades gå fel 3 gånger i alla fall men till slut kom jag fram ;)


Enjoy;)

H

 

Kommentarer
Postat av: Mamzi

Ha ha... såååå mycket oro för ingenting... hoppas du lärt dej någon om dej själv i alla fall... kvinnlig intution är inte att förakta... :-)

2011-04-26 @ 19:17:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0