La Nana :)


En sak som är väldigt vanligt här i Chile (speciellt i storstäder som Santiago) är att man har en "nana", en hemhjälp med andra ord. Det finns olika varianter av detta, en del har sin nana som inneboende heltid, hos andra jobbar hon vanliga "kontorstider" och i vissa fall kommer hon en dag i veckan. I Marcela och Julios fall kommer la señora Sonya (inte säker på stavningen) till hemmet på torsdageftermiddagar för att tvätta, diska, städa och laga mat. Jag kommer ihåg min första vecka här i Chile, när Marcela sa till mig "juste! i morrn kommer la nana, men hon är jättesnäll!". Jag typ "ehhhhh ,,,, vem?!" Hahaha.

Jag tror att det finns flera anledningar till det här med "nana" i Chile. För det första så finns det ett otroligt stort behov av det! När en kvinna får barn till exempel så får hon endast vara mammaledig i 3 månader, sen måste hon tillbaks till jobbet, pappan har 5 dagar... Sen har jag ju berättat tidigare om vad de har för arbetstider här :P En annan anledning är att det finns ett stort utbud av nanas som kan tillgodose detta behov. Det är nämligen så att en stor majoritet av alla nanas här är från Peru. Jag ska inte uttala mig om den absoluta orsaken till det men vad jag har förstått så är det väldigt många peruaner som invandrar till Chile, för att arbeta och sen kunna skicka pengarna till sina familjer i Peru. Såå, det är liksom inte dyrt att ha en nana! Och eftersom många är i behov av den tjänsten de erbjuder, så gör hela "nanagrejen" båda parter nöjda på något sätt =)

Sonya, som kommer hem till oss på torsdagar, är dock inte från Peru utan chilena. Hon är världens goaste människa och en riktig farmor/mormor-typ. Varje gång vi ses så säger hon "Hoooooola como esta mi reina?" (Heeej, hur mår min drottning?), haha, så söt. Hon är alltid glad, trevlig, tacksam och en allmänt GOD människa. Hon har dock en väldigt tragisk bakgrund.. Hon blev bortgift som 14-åring till en man som misshandlade henne, han var alcholist och plötsligt en dag drog han, sen gifte hon om sig med en man som hon älskade jättemycket, sen dog han och till råga på det så dog även en av hennes 3 söner... Att hon håller huvudet högt och är en sån himla god människa trots allt hon har varit med om gör henne enormt inspirerande tycker jag.



Sonya i egen hög person =)

Igår gjorde hon empanadas de mariscos al horno, skaldjursempanadas i ugn =) MUMS!

Enjoy;)

H


Kommentarer
Postat av: barbro

Ta med dej Sonya hem vi behöver, åkså någon som hjälper till, och kan laga empanadas, hoppas att du lär dej nu hur Sonya gör... Hanna,vilken fantastisk kvinna,hälsa från Mo o Mof,kram nu räknar vi dagarna tills du kommer hem.

2011-04-29 @ 20:58:08
URL: http://[email protected]
Postat av: Liger - det största Cat i världen.

Nice !!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0