Matetic

God morgon,
jag måste börja med att berätta om mitt vingårdsbesök igår, för det var typ AMAZING!

Viña Matetic, ligger lite väster om vägen mot Viña del mar, en dryg timmes bilresa från Santiago. Det är en stor vingård, med hotell, restaurang, blåbärsodling, osttillverkning och en massa massa mer saker. Jag fick den fantastiska möjligheten att åka med min chef, som hade en inbjudan dit, igår.
När vi kom fram fick vi en snabb rundvisning vid "the main house" och några av hotellrummen. När alla var på plats (sammanlagt var vi 5 inbjudna) väntade en guidad tur med bil till de olika druvplantagen. Vi åkte på krokiga små grusvägar som ledde till de mest fantastiska vyerna över perfekta linjer av druvbuskar som på det chilenska landskapet bilder visionen av vågor. Helt helt helt otroligt.
Jag fick lära mig att de olika druvorna kräver olika slags miljöer och att temperatur och närheten till hav är några av aspekterna som spelar in. Plockade mogna druvor från buskarna och fick kände skillnaden mellan olika sorter.



Till vänster ser ni hotellrum :)



Vindruvsplantage



Goa druvor!

Därefter väntade en tur till självaste "fabriken" och förvarandet av vinet. Det var en källare byggd innuti en cerro, ett runt stort luftigt rum med väggar bestående av stenar staplade på varandra som hölls upp av ett slags grått galler. Allt var otroligt stilrent och snyggt, den ena formationen, dörren, bordet eller salen överträffade den andra. Via en stor glasdörr gick vi sedan vidare i ett enormt rum inrätt med trä och med ett avlångt bord stort som jag vet inte vad. Det var dags för det jag hade fruktat mest, vinprovning! Hur gör man?! Hahaha. Men jag hade inte behövt vara orolig. Det var grymt kul och jag fick verkligen möjligheten att känna skillnaderna mellan olika vinsorter och dessutom prova ett par riktigt fina viner! Sammanlagt provade vi 8 st, 4 vita och 4 röda. Och nej, man svalde inte, man spottade, som tur var ;)



Detta är "på" en cerro, källaren där vinet förvaras är innuti.



Vin! Förstår ni hur jag menar med stenväggarna??



Vinprovning

Som avslut på vårat besök blev vi bjudna på lunch på vingårdens restaurang. Till att börja med bjöds det på två stora osttallrikar med nötter, frukt, bröd, marmelad etc samt ett glas rött till det vid ett litet bord vid sidan om. Osten som tillverkas på vingården (och som var gudomlig!!!) fanns i två variationer, en slags färskost som var som en tårta (typ brie), hård på utsidan och kräääämig på insidan, den andra var en hårdost. Jag gillade bäst den krämiga!
Därefter fick vi sätta oss till bords och blev serverade en förrätt som jag aldrig kommer glömma. Tonfisk carpaccio med en smak av vinäger, honung, soya.... Har aldrig ätit tonfisk på det sättet och det var helt klart en upplevelse! Varmträtten bestod av anka med en slags grön puré, gjord på en grönsak som jag inte lyckades uppfatta vad det var men jag ska försöka ta reda på det! Den hade i alla fall en smak av kummin om jag inte är helt ute och cyklar...:) Ankan var tillrädd i en slags apelsinsås/marinad som passade bra med salladen som även den hade apelsinskal i sig. Efterrätten kom i 3 små varianter på ett avlångt fat. En liten minicheesecake som jag aldrig kommer glömma, en fräsch hallonsorbet och en liten tårt/kakbit gjord på nötter och manjar! Till detta serverades det 3 olika viner och kaffe.
Jag är evigt tacksam mina föräldrar och far/morföräldrar som har tagit med mig och min syster, ända från det att vi var små, ut på resor och restauranger och lärt oss hur man beter sig och uppför sig vid sådana tillfällen! :) Det är mycket mer värt än man kan tro :)

Under hela dagen följde enólogos, och andra som arbetar och styr på vingården med oss.



Restaurangen



Varmrätten



Efterrätten!

Som present fick vi med oss 2 vinflaskor var. En Sauvignon Blanc och en Pinot Noir. Jag valde att ge dom till Julio och Marcela, (eller ge och ge.. finns en risk att jag kommer dricka av dom också haha^^), men jag kunde se att Julio blev riktigt glad när jag sa att jag tyckte vi skulle ha vinerna hemma och att jag inte skulle spara dom till Sweden-land. Han började genast läsa på etiketterna och planera en god middag till hahaha. De har gjort så otroligt mycket för mig och jag kommer aldrig riktigt, hur jag än försöker, kunna återgälda dom. Det enda jag kan göra är att vara glad, känna och visa min tacksamhet och dela med mig av mina erfarenheter och det jag vet och försöka vara en allmänt god männsika och bra vän.. :)

Enjoy;)

H


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0