Dag 17 - Fredagsrutin


Hola!
Sitter på Starbucks och softar. Tror minsann det ska bli min fredagsrutin, det är rätt skönt att kunna ta med sig datorn, köpa nått gott att dricka och sen bara sitta ner i lugn och ro så länge man vill :) Idag blev det en frappucino! Var inte så sugen på varmt kaffe eftersom det är runt 30 grader ute :P
Vet inte riktigt vad som kommer hända idag. Tror det blir rätt lugnt ikväll och sen kanske utgång i morrn med las chicas från skolan! :)



Nu har jag varit här i ungefär 2½ vecka och har därför fått lite mer kött på benen när det kommer till Chile som land och Santiago som stad. Jag ÄLSKAR allt, utom några små saker ;) Till exempel...

Varfan köper man grejerna?!
Handeln här funkar inte som handeln hemma i Sverige. Man köper till exempel telefonkort på apoteket?! DAHH?! Man kan alltså behöva leta i evigheter innan man hittar det man vill ha eftersom grejerna inte finns där man tycker att de borde finnas. Jag har dessutom sprungit runt i flertalet olika affärer för att försöka hitta ett läppstift i en viss nyans, men butiksbiträdena bara kolla på mitt stift och säger "no, no hay" (det finns inte.) Och sen bara tittar de bort! Jaja...

Folk glor!
Och nej, det är inte för att man är snygg. Jag lovar er, det spelar ingen roll om jag är påväg till krogen uppiffad med kort kjol eller om jag har en ful t-shirt och luktar svett, folk stirrar på en ändå! Varför? Fråga mig inte, de har väl aldrig sätt en svenne förut kanske. Självklart finns det en bra sida med detta också,, jag menar,, snygga killar i min ålder, KEEP LOOKING! Gamla gubbar och mammor med 3 ungar, DON'T. Helt plötsligt har jag insett hur det måste kännas för invandrare, handikappade etc hemma i Sverige som man vet ofta blir utstirrade. Man vill ju bara smälta in liksom... Det är verkligen något jag ska ta med mig hem..

Busskortet
I Santiago använder man ett så kallat BIP-kort. Det fungerar ungefär som våra SL-kort med en magnetisk grej som man håller mot en sändare så lyser det antingen grönt eller rött + att det här kortet säger BIP! Haha. I alla fall, problemet med det här kortet är att man måste "tanka" på det med pengar. Man kan alltså inte köpa ett kort för en månad, utan du köper ett kort som du tankar med pengar och sen när de är slut så tankar du på mera. Och var tankar man på kortet? Jo, vid tunnelbanestationerna. Och om man inser på morgonen att CRAP jag har inga pengar på mitt BIP-kort men måste ta bussen för att komma till en tunnelbanestation?! Då är du så SCREWED! Man kan nämligen inte köpa biljett eller betala för sin resa på bussen, enda sättet är att man har ett laddat BIP-kort. Jag tror jag har fått använda min charm och blinka lite med ögonen 3 gånger hittills för att få åka med gratis till närmaste tunnelbanestation. Antar att jag lär mig så småningom ;)

Avgaserna
Det funkar hyfsat bra trots allt.. Det är bara så synd att staden är så full av avgaser när den är så fin i övrigt! Jag har till exempel varit ute och sprungit 3 dagar den här veckan, alla kvällstid. Värmen har varit lite jobbig men ändå uthärdlig, avgaserna däremot är jobbiga. Jag brukar kunna springa hur långt som helst utan att bli trött men nu känner jag hur lungorna inte riktigt pallar med. Det är skitjobbigt för jag älskar att springa och brukar tycka det är så skönt! Jag ska ge det några veckor så får vi se om kroppen vänjer sig, annars får jag hitta något annat träningssätt som passar bättre... Jag trodde aldrig jag skulle säga detta,,, men,,, Jag saknar den friska Brottbyluften!!

Som sagt, detta var några av Santiagos mindre bra sidor,.. men det finns mycket bra! :) Maten, människorna, stämningen... :)

Enjoy;)

H


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0