Intressant fråga...


Igår dog en tio (farbror/morbror) till Julio vilket är väldigt tråkigt.. Han var dock gammal och hade legat på sjukhus i 2 veckor så det kom inte helt oväntat, men ändå.. :(

I och med detta så kom vi att prata om begravningar och hur dessa fungerar i Sverige vs. Chile. Jag blev väldigt förvånad över att det är sån enorm skillnad! Här i Chile sker allting otroligt fort, dagen efter eller MAX 2 dagar efter att personen i fråga har dött så sker begravningen. Jag berättade att i Sverige kan man få vänta en hel månad innan man har ceremonin och att det är mycket som måste planeras innan. Men varför tar det sån lång tid i Sverige egentligen? Jag har verkligen inget bra svar på den frågan. Jag menar, de måste ju ha ungefär samma saker som måste fixas här i Chile? Och det kan ju inte vara så att det är "kö" för att det dör mer folk i Sverige än i Chile?

Jag tycker i alla fall att det är mycket bättre så som det är i Chile. På så sätt så kan nära och kära få sörja och sen gå vidare,, och det behöver inte bli så utdraget. För det är klart att det är jobbigt den där månaden man går i Sverige och väntar på begravningen. Det vore ju skönare om man kan ha ceremonin på direkten, slippa alla jobbiga beslut och sen börja minnas det fina och det roliga man hade med den bortgångna... eller hur?

Enjoy;)

H


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0