Restriciónes?


Innan jag åkte till Chile så gjorde jag en hel del research om landet och framförallt om Santiago eftersom det var här jag skulle bo. Jag sökte på nätet, pratade med folk och försökte kolla med så många källor som möjligt för att kunna skapa mig en bild av staden. På frågan vilka nackdelar det fanns med Santiago så fick jag ALLTID samma svar, nämligen dessa 3 saker:

♦ Luftföroreningarna
♦ Brottsligheten
♦ Trångt i tunnelbanan

Lustigt va? Att alla sa samma sak kändes ju som ett rätt säkert bevis för att det reflekterar verkligheten. Och jo, så är väl fallet.

Har pratat ganska mycket om luftföroreningarna här i bloggen och det tänkte jag göra nu med. Det är liksom ett oundvikligt ämne eftersom det påverkar Santiagoborna så himla mycket. För att göra en långsökt jämförelse kan man säga att Santiago har höga luftföroreningshaltar och Stockholm har snökaos^^

Ett exempel på vad man gör för att minska på luftföroreningarna.
Man har något som kallas för "restrición" på bilarna. Beroende på vilken slutsiffra/startsiffra (?) man har på nummerskylten på bilen så finns det vissa dagar, de dagar då halterna är extra höga, som det blir körförbud på ett antal bilar, till exempel de som slutar på nummer 4. I lördags var det restriktion på Silvias bil till exempel så när vi åkte för att äta lunch så fick vi åka i Luis bil. Ni kan ju tänka er om man är ensamstående med en bil? Eller om man har två bilar som får restriktion samtidigt? Om man trotsar detta och kör ändå så kan man få rediga böter.

Egentligen, så är kampen mot luftföroreningarna här helt meningslös. I och med att Santiago är omringat av cerros så kommer det alltid vara en av världens mest förorenade städer så länge det körs bilar här. Det är synd,,, för cerrosarna är ju så himla vackra och staden likaså..:P



Enjoy;)

H


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0