SÅHÄÄÄÄR såg jag ut i morse...


Sov riktigt gott i natt. Det är alltid sådär lagom varmt under täcket på morgnarna vilket gör att jag inget hellre vill än att ligga kvar en stund till... Vad är detta? Har jag blivit en latmask? En segis?! ;)



Tänkte spontant ackompanjera detta inlägg med en liten reflektion över trafiken här i Santiago. Den är så olik trafiken i Sverige så jag vet inte riktigt var jag ska börja. Enda likheten är egentligen att det är högertrafik^^ Haha. Nej, men två ledord är väl KAOS och DISORDENADO. Trafiken är ENORMT intensiv, det är mycket mera bilar överhuvudtaget i Santiago än i Stockholm till exempel, man respekterar inte trafikljusen på samma sätt och man är inte rädd för att lägga sig på tutan om det är något man är missnöjd med.
En sak som jag verkligen har lagt märke till är att det är väldigt vanligt med enkelriktade gator här. En gata/väg kan alltså ha 3-4 filer som alla leder åt samma håll. Jag vet inte varför det är så egentligen,,,, om det minskar risken för olyckor eller om det är för att bli av med köer. I vilket fall, så leder ju detta till att vägen från punkt A till punkt B sällan blir logisk, man tar liksom inte fågelvägen utan man får snarare köra i en stor cirkel runt målet för att komma dit från ett annat håll. Inte så konstigt att jag kände mig HELT lost till en början när jag åkte bil här i Santiago...^^ Eller, jag är i och för sig fortfarande rätt lost, haha ;)
En annan sak är att man byter filer hej vilt här. Heldragna linjer är som vilka linjer som helst och det är inte ovanligt att det står bilar kors och tvärs i korsningarna i väntan på att det ska bli grönt så att de kan göra sitt filbyte^^

Det är lite latinamerikanskt över det hela måste jag erkänna! ;)
Tat lugnt i trafiken helt enkelt :)

Enjoy;)

H


Kommentarer
Postat av: barbro

Snälla, rara, goa Hanna ta inte med dej det trafik -kaotiska ,det räcker som det är här.Tänk du har inte kört bil på ett halvt år...hur kommer det att kännas? KRAM..Undrar just om jag är född i Chile som kör på rosa och byter fil som jag vill,platsar nog inte där ändå...PUSS..

2011-06-02 @ 18:50:24
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0