Dag 102 & 103


Hej! Nu är det måndag förmiddag (dag 104), men eftersom jag inte haft tillgång till internet på hela helgen så har jag inte kunnat uppdatera någonting. Jisses, jag har SÅ mycket att berätta! Where to start? Brukar vara bäst från början... haha..
Så..

Fredag kväll:
D A D D Y Y A N K E E !
Gaaaaaaaaaah, lika taggad som jag var inne, lika bra var självaste konserten! Grymt galet bra!! Jag dansade järnet och njöt för fulla drag hela tiden..! Jag var alltså där med Vale, en kusin till Marcela som är lika gammal som jag är. Självaste arenan, Movistar arena, är hyfsat liten, så vi såg bra från våra platser som var på sidan av scenen och i mitten höjdmässigt. Det var onumrerade sittplatser men så fort konserten satte igång var det inte en människa som satt ner kan jag säga! Det var en riktig upplevelse och klart värt priser, ca 300-400 spänn. Efter konserten när vi skulle leta taxi så sprang vi av en slump på en taxichaffis som är kompis till Vale och hennes familj, så vi kom hem snabbt, säkert och billigt! :)



Lördag:
Mot Algarrobo!
Vi skulle egentligen ha åkt dit redan på förmiddagen men en ingift farbror till Julio gick bort i fredags (Ja, en till!:( ) så de ville såklart samlas hela familjen först för att prata och planera begravningen och så antar jag.. Under tiden gick jag och Vale till mallet här brevid och slog ihjäl lite tid.
Det blev empanadas till lunch, (kycklingfyllning, mmm så gott, måste jag testa att göra hemma sen!) och sen åkte vi mot Algarrobo som ligger ungefär 1 timme och 20 min från Santiago. Det är en kuststad som ligger "under" Viña del Mar (om man gör som jag och försöker tänka att allt ses som på en karta^^), så man åker alltså på samma highway, Casablanca, som när man ska till Viña men viker av lite innan. Påvägen dit hann solen gå ner och en tjock dimma la sig över landskapet. Jag överdriver inte när jag säger att man såg MAX 20m framför bilen, inte mer! Skitläskigt..
Nåväl, vi kom fram ordentligt som tur var..:) Vi installerade oss lite snabbt i Julios föräldrars sommarhus och sen begav vi oss mot ett ställe vid havet där de hade som en liten marknad med en massa "krimskrams" (looove it!♥) och hantverk, givetvis köpte jag med mig lite smågrejer ;) Vid halv 9 begav vi oss mot en sjukt mysig restaurang som låg precis vid en strand som heter Miramar. "A Toda Costa" hette restaurangen som hade träbjälkar i taket och en ENORM öppenspis i mitten av matsalen. Vi satte oss vid ett bord intill och värmde oss, det var extra mysigt eftersom det småduggade ute och vi alla var rätt frussna. På menyn fanns det mycket fisk och skaldjur, brukar vara så vid sånna där kustrestauranger. Vi beställde in en ceviche som vi delade på som förrätt och till varmrätt åt jag congrio eller corvina (Jag minns inte vilken det var!! Båda är i alla fall vita fiskar men konsistensen är lite olika,,,,, jag åt den godaste iaf;)) och till det en krämig quinoarisotto med en söt sås gjord på russin! Matorgasm gånger 1000!
Efteråt blev det en åktur med bilen runt de närmsta byarna och sen hemåt för att sova.





Söndag:
Isla negra!
Nu ska ni få höra minsann, att det finns fler hurtbullar än jag i denna värld! Vi hade nämligen bestämt oss alla tre för att ta med oss joggingskorna och ge oss ut söndagmorgonen för att jogga, och det var precis vad vi gjorde! ;) Vi käkade frukost och sen gav vi oss ut och joggade i ca 1½ timme i duggregnet, skönt! Mindre skoj var det när vi kom tillbaks, svettiga och trötta, och insåg att vattnet plötsligt inte fungerade i huset! :O Som tur var kom det igång igen ungefär 45 min senare, enligt nån granne var det något som hade pajjat och som hade brutit vattentillförseln i hela området. TUR att det kom igång igen iaf :)
Efter en snabbdusch åkte vi till La Isla Negra, ett område i närheten där ett av poeten Pablo Nerrudas 4 hus finns. Det är som ett museum och vi fick oss en guidad tur innuti sälvaste huset, annars får man bara röra sig fritt utanför. Det var riktigt imponerande och intressant att få kika runt där inne!
Vi avslutade med lunch på restaurangen som fanns på plats och sen åkte vi med bilen till en jättevacker strand i närheten av huset. Vi hade tur och kom dit precis lagom till solnedgången, såå vackert!
Sen blev det till att åka till huset, packa ihop grejerna och bege oss tillbaks till Santiago!





Enjoy;)

H


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0