Dag 106 - Solen skiner!


Temp. morgon: 5°C
Temp. dag: 20°C


Och med den en cykeltur på morgonen så känns ju luften riktigt frisk!:D Härligt! Idag var det dessutom något
kyligare och jag valde att ta på mig en tröja mindre än igår så jag slapp komma fram till jobbet som en svettbomb!

Igår var jag faktiskt med om en grej som jag nog inte hade planerat eller trott att jag skulle få vara med om här i Chile, nämligen en mässa/gudstjänst i den katolska kyrkan. Anledningen var att det igår var 13 år sen Marcelas mamma gick bort och de har då alltså en familjetradition att de åker hela släkten tillsammans till kyrkan för att delta i mässan och sen åker de hem till Marcelas pappa och syster för att "tomar once", alltså kvällsfika.
Kyrkan, som var italiensk, såg ungefär ut som de jag har varit i hemma i Sverige, den låg dock mitt i stan så den hade ju ingen kyrkogård eller så. Självaste mässan var däremot speciell. Eller, jag ska faktiskt inte säga så mycket... Har jag någonsin varit på en gudstjänst över huvud taget?? Dop, bröllop och begravning samt några besök med skolan vid juletid och så,,, men det är liksom de erfarenheterna jag har.
I alla fall! Mässan, måste jag faktiskt säga, var rätt mekanisk. Det lästes psalmer och folk svarade, reste sig, satte sig och gjorde allt det "man ska göra" som om de gjorde det 10 gånger varje dag. Jag försökte förstås att inte sticka ut i mängden genom att hänga med alla andra så gott det gick:) Helt plötsligt till exempel reste sig alla och började kindpussas med alla på samma rad och den raden bakom. Marcela vände sig på direkten mot mig, gav mig en kindpuss och viskade "Nu ger vi varandra fred!", "OKEJ!" viskade jag tillbaks och fortsatte kindpussas haha :)
Men, jag måste ändå säga att jag är jätteglad över att jag följde med igår. Jag har alltid tyckt att det är lite småläskigt med kyrkan men samtidigt är det ju en väldigt fridfull plats där man kan gå in i sina egna tankar. Eftersom jag inte förstod någonting av vad som sades i kyrkan igår (allt var ju på spanska..) så valde jag redan från början att bara stänga av öronen, slappna av och gå in i mig själv en stund. Fundera, klura, försöka ransaka mig själv, tänka positiv energi och känna djupt i mitt hjärta den tacksamhet jag känner för så många runt omkring mig och hur jag älskar och önskar all lycka åt mina nära och kära.
Mässan varade mellan 15-30 min, den är tydligen mycket längre på Söndagar, och det var precis lagom för mig att känna att jag rensade ur tankarna och lättade på hjärtat för mig själv för en stund :)

Sen blev det som sagt once hos Claudia! Miniempanadas, oliver, ost, vin och en massa prat och skratt =) Kom tillbaks till lägenheten vid halv 12, då blev det bums i säng!



Bild från Algarrobo i helgen :)

Enjoy;)

H


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0