En bit utanför Santiago...


Heej!
Jag har haft en fantastisk dag!! Vi åktre som sagt till Los Andes, som ligger ungefär 1 timme utanför Santiago. Jag tror att det är typ,,,, nordost? Haha, men jag är verkligen inte säker!! xD

Vi åkte dit framförallt av 2 anledningar. För det första behövde Marcelas pappa uträtta ett ärende på nått ställe innan klockan 12, och för det andra skulle vi besöka Marcelas mammas grav eftersom det är morsdag i Chile i morrn.
Så det första vi gjorde var att hämta upp Marcelas pappa och syster här i Santiago och sen åkte vi till en "blommarknad" och köpte jättefina blomsterarrangemang!! Det var en lång gång fullt med blomsteraffärer, det doftade ljuvligt! :)





Vi fortsatte sedan mot Los Andes, en resa som tar ungefär en timme, lite mindre tror jag. Det har varit riktigt kyligt idag så jag hade stickad tröja, halsduk, skinnjacka och boots på mig! Väl där kikade vi runt lite vid la plaza (torget) som, vad jag har förstått det som, alltid är den plats man "utgår ifrån" i de chilenska "småstäderna." Det finns alltid ett plaza där folk samlas och där det händer grejer liksom :P Det var en liten scen uppbyggd där det pågick en liten minishow med chilenska artister, även det pga morsdag. När vi stod där och kikade så kom det helt plötsligt fram en äldre man till mig, han la handen på min axel och sa något snabbt på spanska. Jag hajjade förstås ingenting utan såg säkert ut som ett frågetecken, skakade på huvudet och undrade vad det var för galning. Sen började han kindpussas med alla andra och gav blommor till Marcelas syster och kompis. WTF, vem är deeeet?! Jo, det var tydligen borgmästaren! Hahahahaha. Så kan det gå xD

När Marcelas pappa var klar med sitt ärende så hoppade vi alla in i bilen igen och åkte för att besöka 2 olika kyrkogårdar. Vid den första var Marcelas farmor begravd och vid den andra hennes mamma och andra släktingar på mammans sida. Jag vill inte beskriva besöket som "kul", men det var helt klart intressant. Chilenska kyrkogårdar är nämligen väldigt annorlunda jämfört med de svenska. Självaste gravplatserna är antingen små minikapell, eller som stora stenkubar fast avlånga på marken, eller som fack in i en vägg. Jättesvårt att förklara men ni kanske förstår lite i alla fall? Det var dessutom helt fullproppat av gravplatser. Det var liksom trångt mellan allt. En del var jättefint pryda med blommor och saker, andra såg väldigt orörda ut... Jag är ju en sån som tycker det är lite läskigt och obehagligt med kyrkogårdar och sånt,,, och jag måste erkänna att nackhåren reste sig lite på mig när vi var där,, Jag vet inte varför men det bara blir så...! Men som sagt, det var ändå en intressant och väldigt fin upplevelse och jag är glad att jag fick följa med!

Sen var det dags för lunch! Vi åkte till en grannby/stad, San Felipe, där Julio är uppvuxen. Väl där letade vi oss fram till en liten restaurang där Julio hade ätit en gång för 20 år sen^^ Hahahaha. Den var kvar! Vi fick in hembakat bröd gjort i en sån där gammal stenugn med riktig eld och dessutom vino de la casa, hemgjort vin! På menyn fanns det endast kött så jag åt nötkött med sallad =) Smarrigt!







Fick smaka torkat kött! Mysko! xD Här cerverat med lök, oliver och olivolja.


Efter lunchen åkte vi till ett hus som har tillhört Marcelas morfar (tror jag) och som nu tillhör Marcela, hennes syster och kusiner. Ingen hade varit där på mer än ett år, sen innan terremoton så det var verkligen helt orört! På baksidan fanns som en liten jardín med en massa fruktträd!! Bland annat avokado, apelsin, fikon och sharonträd!!!!! LYCKA! Plockade 10-20 kg avokado och en massa goa sharoner! Helhäftigt! De försökte få mig att äta ett fikon men fyfan det klarar jag inte av. Tack vare mami.... Hahaha, vi kommer aldrig glömma den där efterrätten ;)












Sen for vi hem! Jag blev avläppt vid mallet här brevid för att jag ville springa in och köpa en present till Jaquín, Silvias son, som fyller 16 i morrn. Nu sitter jag i sängen, nyduschad, och softar. Får se om det blir peruanskt restaurangbesök ikväll eller ej! :)

Vilken dag!

Enjoy;)

H


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0