Älskar.. Älskar inte.. Älskar..Älskar inte...


Nu när jag har varit här i Chile lite mer än 3 månader så har jag ju börjat få kläm på vardagen. Jag har börjat fatta hur livet i Chile och framförallt Santiago går till. Det känns jättespännande, för det var faktiskt ett av mina mainmissions med den här resan. Att lära känna en ny kultur och en vardag som är helt annorlunda jämfört med den jag är van vid.

I alla fall. När man lär känna en ny kultur och vardag, så kan man räkna med att få prova på en hel del nya grejer! De mest självklara sakerna kan gå till på helt andra sätt än man är van vid så man blir lätt lite blyg och avvaktande i sitt handlande. Mina första dagar här vågade jag knappt lyfta gaffeln vid matbordet eller gå på toa utan att först observera hur andra gjorde det^^ HAHA, knasigt men SANT! Alla saker ska man göra "en första gång", men man lär sig snabbt. En del nya saker och rutiner kommer man älska, "WOOOOOOOOOOOOW!! CHILE ÄGEEEER!", och inför andra känner man mer: "Driver dom med mig eller?!"..
En vardag byggs ju upp av små delar, detaljer, som skapar en helhet. Några av dessa detaljer diggar man, andra inte.

Så. Vad finns det i Chilelivet som Hanna har lite svårt att vänja sig vid?

• Att folk ALDRIG är i tid. Och det är inget skämt och jag överdriver inte. Det är inte ovanligt att man kommer 30-40 min senare än bestämt. Jag är alldeles för svensk för att tycka att det är "lugnt" (har förmodligen även att göra med att jag själv är extremt punktlig...)
• Att så fort man ska göra något så måste man äta och det är dessutom enorma mängder mat. Jag ser inte poängen med det. Jag känner mig inte mindre välkommen för att jag får en normal portion mat när jag är på besök någonstans. Det är nästan som att man mäter sin artighet i hur mycket mat man kan ge sina gäster :P
• Att det inte finns några busstidtabeller. Hur planerar folk när de ska någonstans? Kan det vara så att denna punkt har en viss anknytning till den första...?
• Att det finns väldigt få hälsosamma alternativ i supermercado. Vet ni hur lång tid det tog för mig att hitta müsli? Det finns ett visst utbud av grövre brödvarianter, men de är väldigt mycket dyrare och smakar väl sådär:P
• Att "yoghurt" i Chile = smaksatt mjölk i Sverige, hahaha.
• Att de utnyttjar oss utlänningar rätt rejält. Refererar till min taxiresa häromdagen och att jag dessutom betalade dubbelt så mycket för "HannahMontana-tygbiten" än vad min kollega gjorde.
• Att man dricker "nescafé". Saknar bryggkaffe!
• Alla dessa mynt! Varför finns det ett mynt för 1 peso? Det är liksom värt 0.015 kronor?
• Trafiken. Den är hektisk, de har andra regler och skyltar och det är dessutom mer regel än undantag att ta bilen till och från fest och restauranger. För mig är att sätta sig i bilen med alcohol i kroppen det absoult lägsta och mest respektlösa man kan göra som människa, det kom därför som en chock för mig när jag insåg att den nolltolerans mot alcohol i trafiken som vi har i Sverige verkligen inte existerar här.

Och nu till de grejerna som Hanna älskar med Chile!

• Människorna är så extremt lättsamma att ha att göra med. De är hjälpsamma, trevliga och extremt villiga att visa sitt land och sin stad från dess bästa sida. De är dessutom genuint intresserade av att höra om dig och din berättelse, och dessutom väldigt "beskyddande", de vill få en att förstå att Chile är ett latinamerikanskt land och oavsett om det är ett av de "säkraste" i latinamerika så är det fortfarande inte i Europa vi befinner oss...
Mañana Mañana! Det löser sig! Hinner vi så hinner vi! En inställning till livet och vardagen som jag har försökt prenta in i mig själv under FLERA ÅRS TID, men som jag inte lyckats ta till mig förrän jag kom hit, där allt liksom andas den här avslappnade livsnjutningen...
• Den billiga spriten. Prisskillnaden är pinsam! Kommer vara så himla snål på systemet när jag kommer hem^^ haha.
• Att affärerna har öppet till 9 på kvällen i princip alla dagar. Hallåååå Täby Centrum som stänger typ kl 16?!
• AvokadoAvokadoAvokado. Billigare och GODARE! Plus att det är kilopris här!
• Vinutbudet! Jag har dessutom lärt mig uppskatta vin, dess olika smaker och som en del av måltiden. Tanken på att ha vin som "groggvirke" känns ju rätt avlägsen och äcklande nu måste jag säga :P (Plus att man kan köpa det på supermercado!!)
• Reggaeton. Denna musikstil i mitt ♥
• Att det är ganska lätt att få tag på saker.. Det är ju till exempel ganska smidigt att man kan köpa både smink, bröd och mediciner på apoteket. *HOST Kronans Droghandels nästa steg eller? HOST*
• Att man kindpussas! Det är ju faktiskt mycket mysigare än att sträcka fram en kall hand! :)
• MÅNGA maträtter, typ empanadas, humitas, cazuela, alcachofa... Kommer sakna de när jag kommer hem...
• Pisco! Är det någon som vet om det går att få tag på i Sverige? Eller måste jag köpa med mig en årsförbrukning hem..?
• Att bussarna är fulla av gatumusikanter! :) Jag tycker det är mysigt..:)
• Att det är ganska vanligt med veckodagsrutiner. Typ att man äter lunch med släktingar varje söndag, sånt är kul:)

Det finns en miljon mer grejer som jag säkert har glömt bort.. Det är lite därför jag har bloggen också, så att jag kan reflektera över sånna där smågrejer när jag stöter på dom :)

Enjoy;)

H


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0