Chiles hundar...


Meningen med den här bloggen är inte bara att berätta om allt jag gör på dagarna, utan även att ge plats för reflektion och diskussion kring saker som fångar min uppmärksamhet här. Både bra och dåliga saker förstås, men framförallt sånt som skiljer sig från hur det är i Sverige.

En av Chiles mindre charmiga sidor är dess ENORMA antal herrelösa hundar. Och då menar jag miljontals herrelösa hundar. I början tyckte jag det var ganska jobbigt,, som djurvän och hundägare är det svårt att se dessa hundar i alla möjliga olika fruktansvärda skick. Den ena magrare än den andra, nån alldeles sårig, en annan med skabb/eksem och inte alltför sällan med ett ben som är helt felvridet eller en höft som hoppat ur led. Kommer aldrig glömma när jag och Marcela var ute och åkte bil sent en kväll, det måste ha varit min första månad här tror jag. I alla fall, plötsligt dök det upp något konstigt på vägen som Marcela vejjade för. Shit, ett påkört rådjur vad äckligt..! Nee,,, det var en alldeles färsk nyligen påkörd hund!! :( Det var bara slamsor kvar av den, vilket var skönt på ett sätt,,, det hade ju varit hemskt om den halvt levde eller nått...

Hundarna finns överallt här i Chile och Santiago, men de förekommer förstås mer på vissa ställen än andra. I de "finare delarna" i Vitacura är det till exempel inte alls lika mycket som i de lite fattigare kvarteren. Men mitt inne i centrum till exempel, finns det massor. Jag har väldigt stor respekt för dessa hundar. Det är viktigt att komma ihåg att de faktiskt är mer vilda än tama och man kan inte förvämta sig att de reagerar som man är van vid att de ska göra. Och faktum är att de faktiskt kan vara farliga. Det kommer upp diskussioner om hundattacker lite då och då på nyheterna, har för mig att de sa att varje dag blir ca 50 personer attackerade bara här i Santiago!!

Mycket hundar är det i Santiago, MEN, i Valparaiso är det flera hundra gånger mer!!!!!! Det är GALET!! Det finns säkert mer hundar än invånare där och hundbajs överallt. Jag vet inte om det stämmer men det kändes även som att hundarna där generellt sätt var i ett sämre skick.. Kanske på grund av konkurrensen?



En liten sötnos sovandes med en portion pommes frittes brevid sig. Mycket av deras föda består av sånt som folk ger dom, plus att de rotar i sopor förstås.. Tog bilden på en av de största shoppinggatorna inne i centrum när jag var där häromagen.

Nu efter 4 månader har jag nästan vant mig vid dessa herrelösa invånare i Santiago. Jag kom på mig själv med att fundera på häromdagen, när senast jag såg en herrelös hund i Stockholm. Det har liksom börjat kännas så vanligt! Men faktum är att det FINNS JU INGA herrelösa hundar i Stockholm??! Eller hur?! Jag kan inte minnas att jag har sett en ända!!

Anledningen till alla hundar här?
Svårt att säga. Det är säkert en massa olika anledningar men en sak som jag på direkten kommer att tänka på är att det är så himla lätt att köpa hund här. Bruno, Joaquíns bulldog, köpte Silvia i en djuraffär i Parque Arauco till exempel. Ja, ni förstår ju själva.... Inga hundkennlar eller större kontroller på vem som köper hund. Och antagligen så finns det väl de som tröttnar och då släpper ut sina hundar bara... Jag menar,, vi kanske inte har herrelösa hundar i Stockholm,, men kaninerna vid Globen känner ju alla till?


Enjoy;)

H


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0