Reflektionsdags :)


De senaste dagarna har jag stött på flertalet situationer då jag tänkt: "Shit, det här måste jag skriva om i bloggen!!". Så nu tänkte jag att det är lika bra jag river av dessa reflektioner innan jag glömmer bort dom eller innan jag stöter på en massa fler! xD
Det är 4 saker jag skulle ta upp men just nu minns jag förstås bara 3...
 
1. Lightläsk
Jag blir så himla trött på lightläskens existens så ni fattar inte!!!!!! Här i Chile älskar man lightprodukter, det är till exempel VÄLDIGT viktigt att man kan beställa en lightläsk istället för en "vanlig" läsk på restauranger. Jag har dessutom hört så idiotiska förklaringar och försvar för jävla lightcola här så jag blir alldeles ilsk. Resonemanget lyder: "Ja men vadå, i en lightcola innehåller ju inget socker", men halllååå all annan skit den innehåller då?? Häromdagen fick jag höra en intressant grej. En på jobbet som förklarade att hon alltid drack en lightcola till lunchen eftersom det gör en mätt och att man på så sätt äter mindre. Behöver jag säga att jag tappade hakan och såg ut som ett frågetecken? Det snackas hemma om att övervikten stiger bland svenska barn och att många äter "fel" slags mat,,, men det är INGET i jämförelse med hur det är här kan jag säga.
Så, det jag skulle vilja få ut till alla chilenare (eller nej, till hela världen faktiskt) är att drick DEN RIKTIGA LÄSKEN för den är ju godare men inte till frukost!!!!!!!

2. Övervakningskameror
Det här var faktiskt en grej som jag kom att tänka på för första gången i morse när jag som alltid satt och käkade frukost till de chilenska tv-nyheterna. Det verkar finnas övervakningskameror ÖVERALLT i Santiago. Varje morgon när de visar eventuella brott, överfall och andra hemskheter som skett under natten så har de videomaterial som visar i princip HELA händelseförloppet. I morse var det en kille som sparkat en tjej i huvudet, och de hade det på film samt när han drog därifrån och kutade genom stan. "Shit, vilka bevismaterial, i Sverige skulle den där jäveln åka dit på nolltid!" tänkte jag. Men vad är då skillnaden? Jo, att i Sverige så är den här typen av bildmaterial guld värda men samtidigt väldigt sällsynta i och med att vi har lagar som säger att man inte kan sätta upp övervakningskameror hur som helst. Det inkräktar ju på vår integritet. Jag blir lite matt av alla dessa "upptäckter" jag gör för de leder liksom till att man söker efter ett ställningstagande i sig själv. Santiago är ju helt klart ett exempel på hur det är med övervakningskameror överallt,,, men samtidigt är ju frågan huruvida de tjänar sin uppgift? Åker de där idioterna dit eller inte? Hmm. Jag vet inte vilket jag tycker är bäst,,,, Många hårda lagar eller få slappa? Det är liksom det som i stort skiljer Sverige från Chile.

3. Sex
Hade en intressant diskussion med Marcela och Julio för flera veckor sedan som jag faktiskt glömt skriva om. Jag tror vi satt och pratade om abort, vilket är helt förbjudet här i Chile, och moralfrågan kring detta känsliga ämne. Jag sa att för mig så är en abort inget mord, vilket är en ganska vanlig uppfattning här, och största anledningen till att jag ser det på det sättet är att man i svenska skolan får lära sig att det är ETT ALTERNATIV (inget skydd) ifall man har blivit oönskat gravid. Jag fick då veta att här i Chile, så har man i princip ingen sexualundervisning, och frågan är ju då,,,, hur lär sig ungdommarna???? Visst, det kanske inte var bekvämaste kursen i grundskolan... Vi satt där som röda tomater och tyckte det var jättepinit medan läraren gick igenom hur ett barn blir till. Den där bilden av hur en klass får trä på en kondom på en banan sker liksom i verkligheten och inte bara på film^^ Hahaha. Men här har man alltså inte så mycket sån undervisning... Jag vet inte riktigt om det beror på att det är ett katolskt land? Eller om det bara har med skolsystemet att göra, att man liksom inte valt att inkludera det i skolundervisningen. Men det känns lite konstigt att man inte undervisar om preventivmedel i ett land där det är förbjudet med abort? Jag kan ju bara tänka mig hur många som tjejer som föder barn fast att de kanske inte alls är redo :/

Enjoy;)

H


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0