La Cordillera


Hej!
Igår var det ju "día de trabajadores" (arbetarnas dag) vilket innebar att i princip allt var stängt här i Chile, till och med supermercado. Såååå en söndag som vanligtvis brukar vara lite halvseg här var alltså om inte ändå lite segare igår.. Men man kan ha kul i alla fall! :D

Började dagen med en timmes jogging, sen lunch hos Julios föräldrar. Senate på eftermiddagen, vid 6 tiden, tog vi en tur med bilen mot La Cordillera, ett område med cerros (berg) dit vi senare i år ska ta oss för att med ryggsäck och rejäla skor nå toppen till fots!
Igår åkte vi med bil uppför en smal slingrig kringelikrok väg med 180° svängar ungefär var 50e meter. Farmor och mormor hade fått svindel kan jag säga.. Det var liksom "vägen uppför Gibraltar" fast ett par 100 gånger värre..... Till och med jag höll i mig så gott jag kunde, höll andan och blundade emellanåt. Efter lite mer än en timmes stigning nådde vi toppen! Där, på 3000 meters höjd låg en skidanläggning! För tillfället var det ju stängt eftersom det inte är vinter än, men det var riktigt coolt med hotell och lägenheter byggda så att de praktiskt taget hängde utför bergsväggarna. Förhoppningsvis kan vi åka dit en dag i Juni (känns konstigt att säga "Juni"?!), hyra skidor och svischa ner för backarna!:D

På vägen ner igen (vilket nog var ändå lite läskigare.....) så hade det börjat mörkna. Det var så otroligt vackert att se solnedgången med alla dess färgskiftningar mellan bergsväggarna i Chile. Riktigt coolt! Halvvägs nere stannade vi till vid en liten utsiktsplats. Där satte vi oss ner på en varsin sten och tog fram kaffetermosen och pausade en liten stund medan solens sista strålar försvann bakom cerro. Det tog inte lång stund innan det var helt kålsvart och stjärnorna började visa sig klarare än klarast på himlen. Dessutom var det första gången sen jag kom till Chile som jag fick höra äkta TYSTNAD! Ni vet den där tystnaden som är hemma vid Dragontorpet på kvällarna då mamma brukar säga "tyst tyst tyst!!!!" och alla bara "vaaaaaaaaaaad?!", "Ja men lyssna på tystnaden!", och ja, man kan faktiskt höra tystnaden!:) Så var det igår. Och det gav mig lite kraft måste jag säga och det kändes så häftigt att faktiskt få se den sidan av Chile också... :)











Enjoy;)

H


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0