En liten reflektion...


Som jag har berättat tidigare så brukar jag ju börja morgnarna här med att kolla på nyheterna, eller rättare sagt, jag har nyheterna på i bakgrunden medan jag springer runt som en tok och gör mig iordning ;) Nej, men när jag sitter och käkar frukost i sängen så gör jag mitt bästa för att hänga med i reportagen :)

I alla fall. Förra veckan så var det en hemsk olycka här i Chile. En buss, påväg mellan Concepción och Santiago om jag inte minns fel, körde av vägen, välte och en massa människor dog. Jätte tragiskt :(
Den här olyckan framkallade vilda diskussioner kring säkerhetsbälten. Det är nämligen så att sen ett par år tillbaks är det lag på att dessa bussar ska vara utrustade med bilbälten, men det är ingen lag på att man måste använda dem. Så sent som IGÅR morse satt jag då alltså och kollade på ett reportage som handlade om det här problemet. Men IDAG, ja då var problemet löst! VIPS, bara sådär, från ena dagen till den andra har man alltså infört en ny lag här i Chile! Nu måste man ha bilbälte i bussen, har man det inte så kan man råka på böter! Jag tappade hakan och blev tvungen att läsa rubrikerna och lyssna flera gånger om för att vara säker på att jag hade fattat rätt, men jo, det hade jag minsann!
Hur lång tid tar det för en ny lag att införas i Sverige? Ett par månader? Ett par år?

Förstår ni nu vad jag menar med spontaniteten, oordningen, mañana mañana och hejkon bacon-tänket som finns här i Chile??? Det är HELT sjukt. Helt helt sjukt! Jag påstår inte att det är till det sämre, bara att det är så EXTREMT annorlunda jämfört med Sverige.

Enjoy;)

H


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0