Dag 2 - Stadsvandring!


Heeej!

Ska borja med att forklara varfor jag inte har svenskt tangent bord... Min dator har kanske pajjat! :/ Helt plotsligt ar skarmen bara helt svart och jag kan inte forsta varfor. Julio tror att det kan vara for att jag har anvant ett eluttag som inte ger nagon el, vilket i och for sig later som nagot jag skulle kunna lyckas med^^, sa nu far den sta och ladda over natten sa hoppas vi att den fungerar i morrn :) Julio var snall och erbjod mig att lana sin dator nu ikvall vilket jag ar enormt tacksam over! :) Daremot blir det inga bilder! Hoppas jag kan lagga in dom i morrn pa min dator, men i annat fall ska jag forsoka ta mig till ett internetcafe. Nagon som vet om man kan ladda over bilder pa sanna stallen?? Eller blir de arga da?

Nu till dagens handelser!
Jag vaknade till vid 7 i morse men lyckades sen slumra till och sov riktigt skont anda fram till kl 10!!! REKORD for min del!! Bestamde traff med Felipe kl 11.30 utanfor "el mall" (kopcentret) som ligger alldeles i narheten av lagenheten. Kl 11 ringde han och fragade om vi kunde ses klockan 1 istallet, vilket var helt ok for min del. Vilken tid kom han? Kl 2! Hahaha, valkommen till Chile sager jag bara ;)
Vi akte micro (typ stadsbuss) och tunnelbana in till de centrala delarna av Santiago dar han visade mig el cerro de Santa Lucia och la plaza utanfor en stor katedral. Sa vackert!! Jag hittade dessutom 2 militarhastar (<3<3) som jag givetivs ville gosa med och ta kort pa.





Vi kakade lunch i en mercado som ar ungefar som saluhallarna med en massa farsk fisk, kott och gronsaker. Jag kunde inte lata bli att tanka pa morfar och hur mycket jag onskade att han hade varit dar med mig, han hade alskat det!! Vi at pan con pebre (brod med en slags salsa gjord pa tomater, lok, chilli, olja, korriander och en massa annat) palta reina (avokado med kyckling och majonas) och pescado frito (friterad fisk) med sallad, papas mayo (potatis i majonas) och gronsaker. Det var alltsa en foratt och en varmratt som vi tog in och delade pa. GALET GOTT.







Efter det akte vi hem till Felipe dar jag fick traffa hans familj. Da fick jag se lite av de klasskillnader som alla sager finns i latinamerika. Det var inget slumomrade, men det var inte alls lika "ordnat" som VitaCura dar jag bor. Det var gamla, slitna hus, halvfardiga trottoarer, grusiga gangar, herrelosa hundar.. Det var fint och charmigt, men helt annorlunda an det jag tills dess hade sett av Santiago. Felipes mamma och systrar var HELT underbara. Sa sota och gastvanliga som man kan va! Jag fick folja med till en granne som jobbar som bagare och gor sitt egna brod pa bakgarden, Felipes storasyster Nicole kopte nybakat brod (typ frallor) som jag sedan blev bjuden pa med smor sen nar vi kom tillbaka. Nar jag skulle ga skickade Felipes mamma, Beatriz, med mig 4 frallor hem. Hur manga ganger jag an tackade sa kandes det som att det var for lite! De var verkligen sa underbart gulliga!

Jag fick lite panik for jag akta hem fran Felipe lite senare an vad jag hade tankt. (Och nej mamma du behover inte vara orolig, jag behovde inte aka sjalv utan Felipe foljde med mig;)). Jag hade tankt vara hemma till 7 eftersom vi skulle ivag pa middag ikvall vid 20.30. Jag kom hem strax fore 20.30 med hjartat i halsgropen! Men som jag misstankte hade jag inte behovt oroa mig. Varken Julio eller Marcela hade kommit hem, hihi. De kom nagra minuter efter mig, jag hann ta en dusch och sen akte vi strax efter kl 21. Maniana maniana;)
Middagen vi skulle pa var hemma hos Julios syster Silvia, dar jag ska bo den andra halvan av min resa. Och jag kan borja med att saga att jag typ tappade hakan nar jag kom in i hennes lagenhet! Den ar ENORM. Jag kom in i en jattestor hall, mottes av en sprallig Silvia som gav mig kram och kindpuss och sen resten av gasterna som ocksa var supertrevliga. Gick vidare in i ett kok och sen in i en matsal dar det var dukat for nobelmiddag (jag overdriver inte!) med vinglas tillracklig stora for att nastan rymma innehallet av en hel vinflaska. Till middag blev det mariscos con queso (musslor med ost) och rakor, sen pescado (fisk) med ris som var fargat lila av oliver (tror jag!) och till sist tarta med hallon pa. Jattegod middag och jattemysig familj :)

Kom hem for 45 min sen kanske. Nu sitter jag vid datorn med fonstret oppet och lyssnar till natt gang chilenare som sitter utanfor och snackar och lyssnar pa musik. Men vet ni vad det sjuka ar? De lyssnar inte pa reggaeton! Alldeles nyss spelade de laten "Kids" med MGMT! Jag ba whaaaaat?! Hahaha.

Borjar kanna mig lite mer hemma har nu. Jag har fatt koll pa hur det funkar med lokaltrafiken, hur folk ar och beter sig och jag kanner mig redan lite bekvamare med spanskan. Eftersom jag inte kan fuska och anvanda mig av svenska ord sa fort det ar natt som ar svart sa lar jag mig ganska mycket. MEN, jag gor bort mig en hel del pa vagen ocksa.. haha.

Massa pussar och kramar till er dar hemma! Mami, tack for att du hjalpte mig med datron idag och for att du ringde upp mig fran skypen. Det kandes jatteskont att fa lyssna till din och papis rost! <3

Enjoy;)

H


Kommentarer
Postat av: sofie

Låter ju som en underbar dag!

Sjukt hur sent ni äter middag och hur sent de kommer hem frå jobbet...

när åker de till jobbet egentligen?

2011-02-04 @ 08:55:04
URL: http://nightdreamers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0