Den chilenska maten


Jag är ju redan ganska så familjär med den chilenska maten, även fast det i vissa fall har varit i lite försvenskade variationer. Men hitintills har jag faktiskt inte prövat så många saker av det som jag vet att jag tycker om, tvärtom har jag testat en hel del nytt! Nu tänkte jag dela med mig av en liten snabbgenomgång av vad man äter i Chile :)

Empanadas
Det är ingen slump att denna maträtt hamnar först. Jag ÄLSKAR empanadas. Enkelt förklarat är det en pirog som finns med en hel del olika fyllningar. Pino är kanske den mest typiska chilenska, den innehåller köttfärs, lök, russin, kokt ägg, svarta oliver och kryddor. Smaskens!

Completo
Varmkorv (fast mycket större än i Sverige!) med mosad avokado, tomat och majonäs.

Pescado frito
En hel fisk som är friterad. Säkert inget speciellt för andra men för mig som inte äter så mycket friterat har det varit en upplevelse :)

Palta reina
Avocado som serveras med olika "toppningar", typ majonäs och kyckling eller tonfisk.

Mote
Jag hade min motepremiär idag på hantverksmarknaden! Det är en uppriskande dryck som man köper antingen i små stånd eller på typ caféer. Den ser sjukt läskig ut och smakar lite annorlunda också. I botten ligger det "huesadillas" som jag fortfarande inte riktigt fattat vad det är.. Sedan fyller man på med 2 konserverade persikor och persikojuice. Jag skulle vilja beskriva det som nestea (iste) med kokta risgryn i botten! Skumt, men inte äckligt!



Yes, här har vi mote!

Jag har även smakat grillad "blodkorv". "Vill du smaka det här?" Vad är det är något?" Smaka först så ska jag förklara sen". Ja. Typ så gick det till! Hahaha. Och RULLRÅNEN som jag hela tiden glömmer bort vad de heter på spanska! Marcela köpte rullrån med manjarfyllning (manjar är typ kolasås fast krämigare och sötare) på marknaden, de smakade som söta kakor, konsistensen lite annorluna jämfört med svenska rullrån men ändå inte så stor skillnad.

Något annat jag kan konstatera är att man i princip alltid tycks dricka vin till maten. Vitt vin till fisk och rött vin till kött, precis som hemma alltså. Jag som inte gillar rött vin har faktiskt smakat lite grann och börjar tycka mer om det. Häromdan fick jag även testa piscosour, en slags drink gjord på pisco (sprit) och någonting med citron. Det var gott :)

Enjoy;)

H


Kommentarer
Postat av: Jeanette

haha tyckte du om piscosour?? tyckte den var allt for sour och sen sa laste jag innehallet dar det star att det innehaller aggvita... sen tyckte jag att det bara smakade agg haha!

och palta a la reina AR SA HIMLA GOTT!! knarkade det i Peru!! :D

2011-02-08 @ 03:39:34
URL: http://jeanetteochannipavift.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0