Dag 154 - H...A...C...E.......F...R...Í....O....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Temp. morgon: 1°C
Temp. dag: 15°C


Dagens frulle: 2 grova mackor med requesón, sallad och ägg, en skål vaniljyoghurt med müsli, kaffe!

God morgon!
Brr Brr Brrr!!!!!! Jag fryser!!!!
En av de saker som i princip ALLA chilenare som jag pratade med innan jag åkte till Chile sa var att vintern här är väldigt annorlunda den hemma i Sverige. Att temperaturen inte sjunker så lågt, men att kylan är mer bitande och intensiv. "Det är svårt att förklara men du kommer märka det själv..."
Och ja, vintern här är minst sagt annorlunda! Men däremot hade jag fått för mig att det mer skulle vara klimatet som var annorlunda, dvs att vind och luftfuktighet var det som skulle göra vintern mer intensiv, men så tycker jag inte alls att det är! Skillnaden här, är att man inte har samma uppvärmning av hus och byggnader som vi har vilket leder till att det inte bara är kallt utomhus, det är dessutom SVINKALLT innomhus!!!! Att gå i strumplester är ju bara att glömma, skor eller dubbla strumpor och yllesockor är vad som gäller. Jeans, tjocka tröjor (gärna polo), och eventuellt en filt att linda in sig i medan man knatar runt i lägenheten är vad som krävs.
Och nu förstår jag! För visst är det så att även om vi är vana vid att ha -25 grader på vintern, så har vi över 20 grader inomhus! När vintern kommer krypandes till Chile, ja då kryper den innanför väggarna och under tak också...
Chile har ju ett klimat som kanske inte kräver den dyra och energikrävande uppvärmning som vi i Sverige inte skulle kunna leva utan. Det "funkar" ju liksom att ha det såhär på vintern i Chile även om det är kämpigt...
Men om jag måste välja,,, Oh my god! Här kommer ett erkännande som jag kommer få äta upp flera gånger om! Ja, om jag måste välja, då föredrar jag nog faktiskt våra svenska vintrar, med snökaos och 30 minusgrader, bilar som inte startar och tår som fryser i ridkängorna!! Så, nu har jag det sagt! Och ni får gärna påminna mig om det i december sen när jag knatar över motorvägsbron, arg som ett bi och skriker att jag minsann ska flytta till ett varmare land där det inte snöar!!!!!







Fick lockar i håret! :)

Och vad gjorde jag i går eftermiddag...?
Jo, jag åt lunch med alla här på jobbet. Vi gick till PapaJohn's, en pizzeria, för att ha födelsedagslunch för en som fyllde år samt avslutningslunch för mig och en annan praktikant eftersom det här är våran sista vecka på företaget. Det var mysigt :)
Efter jobbet åkte jag lite spontant in till centrum och frisörsalongen där jag satte i mina extensions. Det har blivit dags att flytta upp dom (fästet åker ju neråt i takt med att mitt hår växer). Jag hade tur och fick komma in på direkten!:D Hade lite funderingar på att sätta i två slingor till, men det skulle kosta strax under en tusenlapp och då blev jag faktiskt lite snål! Eller snarare,,, jag tycker inte det är värt det! De 5 slingorna vi satte i sist duger en vända till så det får funka! ;)

Enjoy;)

H


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0