Utflykten till Laguna Cejar


På lördagseftermiddagen, efter att jag hade varit vid Los Geycer på morgonen, så åkte jag på ännu en utflykt själv. Den här gången till ett område vid San Pedro som är fullt av salt!!

Bland annat finns det en sjö, Laguna Cejar, vars vatten är så pass salt att vem som helst flyter!! Det är liksom omöjligt att inte göra det! Åkte dit med ett annat turistgäng i en van, resan dit tog ungefär 40 min och gick på knöggliga vägar genom den chilenska öken. Hoppigt och skuttigt, men inte en ända sväng! Hahaha.
Det är meningen att man ska bada i Laguna Cejar och jag var reda med badkläderna på! Men det var så himla kallt och blåste i hundranitti och efter morgonens minusgrader var jag inte ett dugg sugen på att klä av mig^^ Hahaha. Men jag behövde inte skämmas, endast ett par modiga själar hoppade i och när de kom upp igen var de alldeles vita av salt!!





Nästa stopp blev vid två andra salta sjöar som är som två runda hål i backen, väggarna är liksom 90 graders vinkel. Även där går det bra att bada men precis som innan var det svinkallt! Jag hade liksom dunjacka på mig^^



Det avslutande stoppet blev vid ett vattenområde som är som en sjö som på djupaste stället är MAX 1 m. Alltså ingen badsjö. På sommrarna dunstar allt vatten och området är då som ett stort saltfält! När Marcela var där i februari så var det så! Vi kollade på solnedgången och våran guide dukade upp ett bord med snacks och pisco sour! Mums :)







Sen bar det av hemåt! Vi gick ut och käkade på kvällen, jag åt en grymt god pastel de choclo! Min nya favvorätt =)



Enjoy;)

H


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0