Det är inte lätt att vara korkad!


Skämt å sido ;)

Nej, men ibland är det faktiskt inte så lätt! Även fast jag känner mig ganska trygg med spanskan nu så lyckas jag ställa till det med de enklaste grejerna! Idag till exempel så skulle jag köpa en grej i Parque Arauco. "Dieciséis mil cuatrocientos" sa hon. Jag lackade ur totalt! Det var ju fan 10 luka (tusen) mer än jag hade räknat med! Surt började jag tjafsa lite om det höga priset men sträckte samtidigt fram mitt kort. "Solo efectivo" (endast kontant) svarade hon då. Vad i hel*****!!!!!! Surt drog jag tillbaks mitt kort och sprang iväg mot bankomaten. Den första jag hittade funkade inte. Den andra, yes!
Kom tillbaks, sträckte grinigt fram 30 tusen till damen på andra sidan. "Eso es demasiado señorita" (det här är alldeles för mycket), sa hon och gav mig 10 tillbaka. Och då började jag tänka.... Dieciséis...? Ahaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! Det är ju 16! Jag tänkte att det var VEINTESÉIS som är 26!! Bad om ursäkt och förklarade att jag hade blandat ihop siffrorna och då skrattade hon lite för hon fattade väl också att 26 000 hade varit orimligt... :P

Haha, så ja! Ibland gör man fel med de mest enkla självklara grejerna! Det är väl så man lär sig antar jag :)

Enjoy;)

H


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0