Pomaire


Halloj!
Igår (lördag) blev det en tur till Pomaire tillsammans med Julio och Marcela. Pomaire är en liten by som ligger ungefär 30-45 min utanför Santiago. Byn är känd för sin keramik så det är hit man åker för att köpa skålar, koppar, kärl, skedar, krukor eller vanliga skuljputrer á la chile style =)
Vi kom dit vid 3-tiden så vi började med en sen lunch på en jättemysig restaurang. På sånna här typer av restauranger ligger "matsalen" oftast typ utomhus fast att den är inbyggd med skyddsväggar och tak av plast, skynke, trä eller något annat väldigt enkelt material. Givetvis finns det en liten del inomhus också där vissa föredrar att sitta =) De har dessutom oftast plats för HUR mycket gäster som helst och allt är utsmyckat med chilenska flaggor och frukter och trägrejer som hänger i taken. Något som viskar om att det den 18 september (Chiles självständighetsdag) är en sjuhelvetes fest där;) Maten är för det mesta typisk chilensk. I alla fall i sånna här byar på landet där man använder sig av sånna råvaror som finns tillgängliga samt att man tillämpar en mer traditionell slags matlagning. Empanadas, humitas, cazuela, cerdo, pastel de choclo, ensalada chilena... Ja, alla de traditionella rätterna! :D Fisk och skaldjur finns oftast inte på menyn utan det är bara kött som gäller på dessa restauranger. Jag och Marcela åt humitas, majspuré inlindat i majskolvsbladen, medan Julio beställde in en bit fläskkött som var typ lika stor som mitt huvud. De tillagar tydligen grisen i flera timmar så köttet blir grymt saftigt och kott. Jag fick smaka lite grann och det var faktiskt bland det godaste fläskköttet jag någonsin testat! Påminner lite om konsistensen som blir när man gör rotmos med fläsk. Fattar ni? Fast att det här var en stor filé liksom! Galet. xD

Efter lunchen som avrundades med en "cafecito" (allt här heter med "ito" på slutet...hahaha), så promenerade vi längs med huvudgatan som kantas av säkert hundra småbutiker som säljer keramik, bröd och annat hemgjort. Jag kunde inte låta bli att köpa med mig en massa småskålar... De är så himla fina!! Och priset är ETT SKÄMT!!! Det är mer än 3 gånger så billigt som något skulle vara i Sverige :P
Vid halv 7 styrde vi kosan mot Santiago igen! :)



Restaurangen =)



3 hungriga!!



Var säkert inne i 50 sånna här butiker!



Pomaire är även känt för sina stora empanadasar. De innehåller ca 1 kg kött!! Kolla vad brända och goda de ser ut att vara...mmm!! Snubben på bilden proppsade på att jag skulle komma till hans sida av disken så Marcela kunde ta en bild på oss, haha!



Det mörknar tidigt nu, vid 6-tiden...:P


Ska visa bilder på mina inköp lite senare... ;)

Enjoy;)

H




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0