Protesternas land?


UPDATE: Ordpolisen (min mor) har varit på mig med att jag i detta inlägg använder ordet "protestanter" vid ett flertal tillfällen vilket såklart är helt fel! Det jag menar är "protesterande" och inget annat. Ja, ni fattar säkert vad jag menar i alla fall men det finns ju vissa som stör sig väääääldigt mycket på sånt ;)




Här i Chile, och kanske framförallt i Santiago, så är det väldigt mycket protester.
Och det är protester som är riktigt FULA, kraftiga, våldsamma och farliga. Den senaste tiden, eller de senaste dagarna rättare sagt, så har universitetsstudenterna protesterat inne i centrala Santiago mot de dyra terminsavgifterna, indragna studenträttigheter som till exempel billigare busskort, samt andra saker som de är missnöjda med vad gäller utbildningen här i Chile. Senast igår var det KAOS inne i centrum. Cirka 8000 protestanter samlades i de centrala delarna kring La Moneda (där presidenten arbetar) samt Plaza Italia (ett torg där de flesta protesterna utgår ifrån) och det var inga vackra bilder de visade på nyheterna senare under kvällen. Ridande carabineros (poliser) på blödande hästar, sten och spjut(!)kastande galningar och folkmassor som bröt sig in i butiker, slet loss trafikljus, kastade avskärmningsstaket... Det tog liksom aldrig slut på galenskaperna. De visade ett videoklipp filmat innefrån ett kontor där helt hjälplösa människor satt och tittade på medan ett gäng galningar lyckades sparka in porten till deras kontor och sen hur det VÄLDE IN en folkmassa som sparkade, slet och raserade ALLT de fick tag på. De var inte ute efter att skada någon, utan det är som att de är fyllda av ett slags vansinne på staten som de låter gå ut över byggnader och "saker" i allmänhet. Idag på nyheterna sa de att förstörelserna efter gårdagens protester kommer att kosta miljontals pesos.

Häromdagen hörde jag nån (kan det ha varit presidenten kanske? eller nån utbildningsminister) som sa att "jag kan inte hindra människor från att utrycka sina åsikter". Och det är ju faktiskt helt sant och det känns skönt att höra att de ledorden faktiskt finns här också! Dessutom är det ju en av de absolut VIKTIGASTE och mest UNIKA ledorden/riktlinjerna som vi har i vår lagstiftning i Sverige. Att det ska vara ett fritt land där alla har rätt till att säga vad man tycker. Jag blir fascinerad över hur "rätten att uttrycka sig" kan te sig så annorlunda i två länder. Man ska komma ihåg att Sverige är ett litet land. En protest som den igår hade fullkomligt ödelagt Stockholm. De protesterna som är i Stockholm är nog så illa just för Stockholm och de kostar våran stat en massa miljoner varje gång de sker också. Men jag vet inte, det är ändå skillnad!!
Det blev som en aha-upplevelse igår när jag såg bilderna från protesterna på nyheterna. För mig var det som när man ser bilder från inbördeskrigen i arabvärlden. Och detta sker ca 7 tunnelbanestationer från där jag bor här! Det är ju bara några veckor sedan som jag skulle ut och träffa Jossan för att äta tapas inne i stan då Silvia stoppade mig i sista stund. Det skulle vara någon protest inne i stan och jag och Jossan hade bestämt att vi skulle ses vid tunnelabnestation Baqedano (Plaza Italia) och när Silvia fick höra det fick hon nästan panik. "NOOOOOOOO HANNA NOOOOOO". Haha, jag typ "ähh vadååå, om det verkar rörigt där så går vi runt dom bara". Haha, nu fáttar jag vad Silvia menade och jag är glad att hon lyckades övertala mig att se till att jag och Jossan gick till en annan tapas restaurang istället ;)

Här ser ni ett videoklipp från en annan protest som var i mitten av Maj.



Enjoy;)

H


Kommentarer
Postat av: barbro

Oj ingen av oss vill vara där,vilka hemska bilder,tur att Marcella vet hur det fungerar..En liten nyhet från Sveariket idag buss från N-tälje till Sthlm kommer att vara dubbeldäckare med intenetuppkoppling ombord.ha det gott kram från oss...

2011-06-17 @ 19:34:49
URL: http://[email protected]
Postat av: Hanna

Härligt!!:D

Kram på er! <3

2011-06-17 @ 19:42:38
Postat av: Mamzi

Hanna......!!!!

"protestanter" är benämning på en religös grupp... du vet "protestanter och katoliker"...

"protesterande" hade varit mer rätt i det här sammanhanget... ;-)



//Ordpolisen...

2011-06-17 @ 20:21:39
Postat av: Hanna 5 år

HAHAH oooops! jaja,, ni fattar ju vad jag menar iaf! ;)

2011-06-18 @ 01:00:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0