Chilenos flojos y suecos saludables...?


På svenska betyder rubriken "lata chilenare och hälsosamma svenskar" :)

Det finns myter, talesätt och allmäna fördommar om alla nationer i världen. Om de är sanna eller ej är ofta svårt att avgöra, vi är ju trots allt våra egna individer! Men hur som finns det en uppfattning om att chilenare är lata. Jag tror inte jag har stött på en enda chilenare som inte har sagt "yaaaaaaaa pero somos floojos, los chilenos son flooojos" (vi är lata, chilenarna är lata). Men jag kan verkligen inte hålla med om det! Visst, det beror på hur man ser på det. Som jag har uppfattat det så är det inte direkt vanligt att man sportar och tränar mycket här och på så sätt så, ja, då är nog chilenarna lata. Men ser man det hela ur ett större perspektiv så är det helt annorlunda. Det finns till exempel inte en universitetsutbildning som är färre än 5 år. En del jobbar på förmiddagen och har sen universitetsstudier fram till 11 på kvällen. Vilket program du har behörighet för att plugga avgörs av ett enda prov och det är dessutom så OFÖRSKÄMT dyrt att gå på universitetet här så jag tror självaste Jan Björklund skulle sätta i halsen om han fick höra det. Efter dessa 5 år på universitetet väntar förhoppningsvis en bra anställning. Men tro inte att det är 8-5 som gäller här inte. Många kontor har öppet sent inpå kvällen och det är inte ovanligt att folk stannar fram till 21 eller ännu senare. Du har visserligen ett bra jobb, en bra lön... Den andra extremen är tvärtom. Det finns många som jobbar som till exempel "trädgårdsmästare" och vattnar parker och planteringar i Santiago. De kanske har bättre arbetstider men en månadslön som är lägre än de svenska universitetsstudenternas CSN-bidrag...

Med detta i bakhuvudet går vi vidare till nästa punkt. De hälsosamma svenskarna! För ja, är det något jag har förståt så är det att livet i Santiago inte är särskilt hälsosamt. Som jag nämnde tidigare är det få som tränar, man äter MYCKET och OFTA av en kost som till stor del består av sötsaker, vitt bröd och halvfabrikat, och tillsammans med luftföroreningarna här kan jag tänka mig att Santiago är världens mest ohälsosamma stad. Den chilenska kulturen som bidrar med sena middagar, lite sömn och en hel del alkohol gör ju inte saken bättre direkt.,
Men det jag har förstått är att allt detta hänger samman. Hur lätt är det att vara hälsosam när man jobbar/pluggar 24/7? När ska man hinna träna? När ska man hinna laga nyttig mat? Vem har råd med dyrt fullkornsbröd? Okej nu ska vi inte överdriva det här med maten, det finns många som lagar mat och den chilenska maten är GRYMT GOD ofta med mycket grönsaker och frukter, jag antar att det också är en individuell grej,,, men generellt sätt så äter chilenarna, enligt min uppfattning, inte särskilt nyttigt. Men som sagt, jag förstår att det inte är så lätt att vara hälsosam! Det är till exempel mycket lättare för oss svenskar som inte har en massa andra problem att tänka på hela tiden,,, och att vi dessutom har helt andra förutsättningar och rättigheter som tillåter oss att välja en hälsosam livsstil.

Med detta sagt så vill jag även lyfta fram att detta inte betyder att svenskarna är "lyckligare" än chilenarna. Tvärtom skulle jag vilja påstå att chilenarna är ett glatt folk, de är gästvänliga, ödmjuka och TACKSAMMA för vad de har. För dom är ingenting en självklarhet.

Enjoy;)

H


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0