Concha y Toro


Hej på er!
Vingårdsbesöket igår var helt underbart! Vi åkte till en Viña som heter Concha y Toro som ligger precis utanför Santiago. Det tog ungefär en timme att ta sig dit med bil (så då kan ni ju tänka er hur stort Santiago är...). Man får gå runt själv och kolla på vingården men vi valde att gå en guidad tur, det är mycket roligare så och man lär sig mer =) Turen var ca 80 min lång och innehöll en tur bland druvorna, ett besök in i utrymmena där vinet lagras samt ner till en källare som heter "Castillero de Diablo" (det vinet känner ni väl igen??;)) där vinet lagras och 2 provsmakningar (3 om man räknar med druvorna som man fick äta från buskarna:D)
Vi hade en jättebra guide som pratade högt och tydligt så till och med jag hängde med rätt bra. Han var dessutom rolig att lyssna på och berättade intressanta grejer. Vi fick lära oss varför man ska hålla i foten på vinglaset och hur man kan se aromerna genom att hålla ett glas vitt mot solen och på så sätt urskilja särskilda färger.

Efter turen så shoppade vi loss i gårdsbutiken, jag köpte en flaska av det röda vinet som vi fick smaka under turen till mami och papi :) Det får stå på lagring här till augusti;) Vi åt faktiskt inte lunch på vingården utan tog oss itsället till en restaurang i närheten som låg som på en liten gård. Där fick jag se ett par dansa "queque" eller vad det nu heter... (undrar om inte queque är sockerkaka..? shit, aja, det jag menar är i alla fall typ chilensk folkdans ) och självklart åt vi grillat :D

Visar en del av bilderna från dagen här nedan, resten finns på facebook:D



Vackra druvplantor:)



Vinprovning:)




(OBS, kött för 5 personer, inte bara min tallrik hahaha)

Enjoy;)

H


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0