Sueca de corazón


Hola!
Klockan ar just nu halv 1 har i Chile och jag sitter med Julios dator och kollar natet lite grann. Jag fick som jag ville (som vanligt eller hur mami??;)) och bjod Julio och Marcela pa sushi ikvall! Sushin har ar helt annorlunda jamfort med Sverige! Man koper liksom in flera olika sorter som man delar pa. Till exempel en tallrik med 8 bitar avokado rullar, 1 tallrik med laxrullar, en tallrik med ceviche.... Och sen plockar man lite av varje :) Dessutom finns det 1 miljon olika makirullar att valja pa! Det ar liksom inte "en laxbit" och en "avokadobit" som jag ar van vid, utan det ar makirullar med olika sorters fyllning och olika grejer runt om, typ avokado. Mums! Ska forsoka ta en bild nan gang.. :) Billigare ar det ocksa, betalade ungefar 300 kr for sushi for 3 personer + en flaska vitt.

Vi kom hem fran restaurangen for ca en halvtimme sedan. Jag funderar valdigt mycket har i Chile. Saken ar den att jag fortfarande ar i den fasen att jag upptacker valdigt mycket saker. Jag ar ju svensk, och mina referenser stracker sig inte sa mycket langre an inom svearike. Darfor blir det latt sa att jag standigt far nya erfarenheter har i Chile, saker och ting funkar liksom,,,,, annorlunda!
En sak som jag har kommenterat ganska mycket har i bloggen ar hur billigt allting ar (och da kan jag ju tillagga att Chile nog ar det dyraste landet i latinamerika). Man blir liksom aldrig besviken nar man tar fram miniraknaren pa mobilen for att rakna ut vad nagonting kostar pa supermercado. Spriten ska vi inte tala om... Sprit, cigaretter, tillgang till krogen, sattet att kora bil, komunaltraiken, scheman, tidpunkter, maten.... Allt ar sa mycket mera "slappt" har an det ar i Sverige. Och det forvanar mig! Fortfarande! Jag blir helt tagen av den har mañana mañana stamningen som praglar ALLT!
Jag har fortfarande inte bestamt mig for om jag gillar det eller inte. Eller jo. Jag GILLAR DET. Men endast for att jag VET, att det bara ar for 6 manader. Och sen far jag komma hem til mitt Sverige dar man kommer en halvtimme fore bestamd tid och dar man ringer SL center om 76:an ar forsenad. Jag ar liksom alldeles for stressad (svensk?) for att klara av det har mañana mañana livet for evigt. Men tack vare att jag VET att jag snart kommer hem till landet lagom sa kan jag verkligen NJUTA av tiden har. Jag kan kanna att jag mar bra av att vara har. Jag tycker det ar kul att vara har! :) Men den 27 juli aker jag hem till Sverige igen,,, en miljon erfarenheter rikare! Forhoppningsvis lite mer avslappnad, forhoppningsvis med installningen att "allt ordnar sig".... :)

Hitintills alskar jag Chile. Jag alskar manniskorna, maten, stamningen. Och an har jag MASSOR att upptacka! Men jag ar 100% sueca de corazón (svenska i hjartat). Utan tvekan!! :) Och vet ni? Det ar sa himla skont att KANNA DET i hjartat! For forsta gangen pa lange ar jag helt saker pa nagonting om mig sjalv!  




Jag saknar Sverige. Jag saknar mamma, pappa, Sofie, Maya, Olympus, Pan och alla andra slaktingar och vanner sa otroligt mycket! Snart kommer jag hem till er och berattar om mina upplevelser och nya erfarenheter! Tills dess ska njuta har, och lara mig en massa nya saker :)

Enjoy;)

H


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0